• Tyrifjorden
Stort tømmerslep over fjorden mot Vikersund
M/S Greven
1/9-1953

M/S Greven etterfulgte Grev Wedel som tømmersleper på Tyrifjorden i 1953. Greven var bygget ved Glommens Mekaniske Verksted i Fredrikstad for DrammensÂvassdragets FellesÂfløtning. Båten kom i seksjoner som ble satt sammen på slippen i VikerÂsund. Om bord var det fire lugarer, bysse, salong og messe. Greven hadde en kraftig Wichmann motor på hele 240 hestekrefter. Båten gikk på fjorden i 10 år, fra 1953-1963. Da var det omtrent slutt på tømmerfløting i Tyrifjorden
    Photo: Fjellanger Widerøe / Buskerud fylkesfotoarkiv (Opphavsrett)

Tyrifjorden Stort tømmerslep over fjorden mot Vikersund M/S Greven 1/9-1953 M/S Greven etterfulgte Grev Wedel som tømmersleper på Tyrifjorden i 1953. Greven var bygget ved Glommen...

2 comments

  • Greven ble tatt ut av fjorden i 1973. "M/S Greven" ble sertifisert for bruk i rom sjø. Den har bl.a. vært brukt ved i forbindelse med oljeutvinning i Nordsjøen.
    Våren 2005 bestemte rederiet som eide ”M/S Greven”, Bora Sandfrakt, som da eide båten at de ville selge den..
    I 2006 ble Greven kjøpt av entusiaster fra Vikersund og båten ble deretter fraktet tilbake til Vikersund og Tyrifjorden. Greven er tatt opp som medlemskip i Norsk forening for fartøyvern, og i skrivende stund vurderer Riksantikvaren om båten skal vernes.

    ”M/S Greven” ble satt på slipp i Ålesund og godkjent av Sjøfartsdirektoratet . Et andelslag og en venneforening ble stiftet. Høsten 2005 ble den ført til Drammen av mannskapet fra Bora Sandfrakt.

  • Greven er blitt registrert av Riksantikvaren som verneverdig

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to