• Buen gården
Nord pg sør Buen
Anders Johnsen Buen (født 24. februar 1864 i Jondal, død 17. juli 1933) var en norsk typograf, journalist, redaktør og politiker for Arbeiderpartiet. Han var redaktør i Social-Demokraten mellom 1900 og 1903, Ny Tid mellom 1903 og 1912, deretter journalist, på ny redaktør i Trøndelag Social-Demokrat mellom 1921 og 1927, deretter journalist i Arbeider-Avisen etter fusjonen. Buen representerte Lademoen krets i Trondheim som stortingsrepresentant i fem perioder fra 1907 til 1921, de seks siste årene som parlamentarisk leder for Arbeiderpartiets gruppe fram til partisplittelsen i 1921. Han ble da leder av stortingsgruppa til det nyetablerte Norges Socialdemokratiske Arbeiderparti. Han var stortingspresident mellom 1919 og 1921.
Knut Buen (født 31. oktober 1948 i Jondalen, Kongsberg) er en norsk folkemusiker og folkekultur-entreprenør, bosatt i Tuddal i Hjartdal kommune, Telemark. Han er sønn av spelemannen Anders Buen og kvedaren Margit Buen, og bror av folkemusikerne Hauk Buen og Agnes Buen Garnås.

::
    Photo: Rua, Gullik / Buskerud fylkesfotoarkiv (Opphavsrett)

Buen gården Nord pg sør Buen Anders Johnsen Buen (født 24. februar 1864 i Jondal, død 17. juli 1933) var en norsk typograf, journalist, redaktør og politiker for Arbeiderpartiet. H...