• Villa Solvang, Vangskåsen, Os i Østerdalen. Bygget av Michael Eggen (f. 1839, d. 1923) i 1905. Familien hans utvandret fra Tolga til USA, men han vendte tilbake til Norge og slo seg ned i Os. Eggen var lærer og en periode organist. Ble gift med Sigrid Beate Røsteidet, og overtok gården Røsteidet (E-garden). Fikk fem barn, alle barna og kona døde av tuberkulose. Mistet gården pga kausjonsansvar, og bygde så Solvang der han bodde de siste årene av sitt liv. Eggen var en kunstner og huset ble rikt utsmykket i sveitserstil.
    Photo: Borgersen, Erik / Museene i Akershus

Villa Solvang, Vangskåsen, Os i Østerdalen. Bygget av Michael Eggen (f. 1839, d. 1923) i 1905. Familien hans utvandret fra Tolga til USA, men han vendte tilbake til Norge og slo se...