• Fiskere på Prestelvkaia i Vadsø eller "fabrikkaia", like ved den gamle hermetikkfabrikken i Prestelva. Gunnar Fougnar har tatt bildet på forsommeren 1945. Fjorden sto full av fisk, gjenreisningen sto for døra og drøyt fire års okkupasjon var i ferd med å bli historie etter at tyske okkupanter hadde trukket seg tilbake høsten før. Vi ser kaiarbeidere som er i ferd med å klargjøre fisken for henging og salting som var foredlingen på denne tiden. Fiske-levra er samlet i store tønner og klargjort for tranproduksjon. Fabrikkbestyrer Hansen og etterfølgeren Peder Langseth gjorde denne tranprosessen til en spesialitet for Vadsø.
    Photo: Fougner, Gunnar / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Fiskere på Prestelvkaia i Vadsø eller "fabrikkaia", like ved den gamle hermetikkfabrikken i Prestelva. Gunnar Fougnar har tatt bildet på forsommeren 1945. Fjorden sto full av fisk,...