• I følge lokale i Kautokeino ble kirkesølvet berget av R. Rasmussen og N.A.M. Bongo med hjelp fra to soldater fra Østerrike i våren 1945. De gjemte det ned under R. Rasmussens hus. Noe smeltet da huset brant, men en del ble berget. Kassen sølvet ligger i, er merket "Jan Harr sogneprest". Sogneprest Jan Harr virket i Kautokeino.
    Photo: Fougner, Gunnar / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

I følge lokale i Kautokeino ble kirkesølvet berget av R. Rasmussen og N.A.M. Bongo med hjelp fra to soldater fra Østerrike i våren 1945. De gjemte det ned under R. Rasmussens hus. ...

2 comments

• Ifølge lokale i Kautokeino ble kirkesølvet i Kautokeino berget av de nevnte menn. Sogneprest Jan Harr virket i Kautokeino. Nærliggende å anta at dette er feilregistrert på Karasjok
  • Hei Ann-Kristin! Takk for kommentaren din. Veldig bra! Jeg retter opp med en gang stedsnavnet, at kirkesølvet ble berget i Kautokeino, ikke i Karasjok. Finner du noe annet som er feil, vennligst send kommentar, vi er avhengig av lokalkjennskapet!