• Begravelse av to (norsk og svensk) soldater som omkom under brøyting av vei vinteren 1945. Fotografert inne i Karesuando kirke. 12 soldater står klare til å bære ut kistene. Den ene var Norsk soldat og den andre var Svensk. Dagboksnottater til Henry W. Hadeland sier at han ikke ble funnet og kisten med det Svenske flagget er tom. Det ser hvitt ut på s/h-bildene. Flagget er stort.

Soldatene som døde, var en del av pionertroppene. Pionertroppene besto av soldater fra fra bataljon I og V pluss en gruppe tropp, i tillegg til 3.rikspolitikompani og et bilkompani, senere R.P.-bataljon I under major Mølster og til sist de to gjenværende kompaniene fra bataljon II.

Arbeidet med å brøyte og anlegge veien ble ledet av en svensk ingeniøroffiser, major A. Welin og man engasjerte en del svenske veispesialister til å hjelpe til med brøytingen med 3-tonns traktorer og fikk også lånt to 5-tonns traktorer fra Sverige.

Brøyting av vei tvers over den finske kilen, fra Karesuando til Kautokeino hadde to hensikter, både militært og sivilt nødvendig. I området oppholdt det seg en mengde sivile som var berøvet alt de hadde og som var helt henvist til hjelp fra andre steder. Formålet militært var å rykke frem til Kautokeino, opprette en fast basis, en forsyningsstasjon der og så rykke videre mot Alta og Reisenfjord. Veien ble lagt der terrenget var lettest, fortrinnsvis på sjøer og langs elvedrag.

Det var under dette arbeidet at en av traktorene gikk gjennom isen og to mann druknet.

Se også FBib.93189-003 og FBib.93189-004.
    Photo: Fougner, Gunnar / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Begravelse av to (norsk og svensk) soldater som omkom under brøyting av vei vinteren 1945. Fotografert inne i Karesuando kirke. 12 soldater står klare til å bære ut kistene. Den en...

5 comments

• Feil info.Dette er ikke inne i Karasjok kirke.
  • Dette er fra Karesuando kirke, Sverige
  • Takk for kommentarene deres, vi retter dette opp!
  • S209, "Norsk militær i Sverige"... 2 mann druknet.
  • Den ene var Norsk soldat den andre var Svensk. Dagboksnottater til Henry W. Hadeland sier at han ikke ble funnet og kisten med det Svenske flagget er tom. Det ser hvitt ut på s/h-bildene. Flagget er stort.