• Postkort med motiv fra Sama og Trondeneskleiva. VPCs oljetanker til høyre, Trondenes i bakgrunnen.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum

• Tore L. Gabrielsen.

Det meste av bebyggelsen på bildet er på den delen av sama som grenser mot Hagebyen. Jeg tror bilder er fra like før 1950, noen år før jeg ble født.

Ser at ingen av husene fra nabolaget jeg vokste oppi er der. For de som er lokalkjent het det området Øvre (Trondenes)Kleiva, og var en del av Hagebyen. Nå er det bare veistubben som heter Trondeneskleiva som er igjen av det navnet. Det kan se ut som om tyskerbrakken som var der Skolestyrer Pettersen bygde huset sitt er på bildet, i skogkanten litt over midten av bildet og litt til venste for midten, men det er litt vanskelig å se klart.

Virker også som Lærere Dahl sitt hus ikke er der. Det sto i kleivasvingen der Advokak Krokeide bygde sitt hus. Ser også at noen av de gamle kjærreveiene, som da jeg var var var grodd igjen til stier, er på bildet. Disse bruke vi mye da jeg var barn.

Min farmor fortalte at en bombe traff en av oljetankene i Samasjøen da Harstad ble bombet under krigen. Hun sa den etter på minte om en hemetikkboks som noen hadde trødd flat ved å sette hælen på den. Denne kan jeg ikke se på bildet. Jeg regner derfor med at den var bygd opp igjen da bildet ble tatt.

• Takk for opplysningene! Teksten er oppdatert. Mvh Sør-Troms Museum