• Påsken 1934, 25.mars til 5.april, dro kronprins Olav og kronprinsesse Märtha over Finnmarksvidda med rein og pulk, ledsaget av fylkesmann Hans Gabrielsen, Vadsø. Starten gikk fra Alta, og på Gargia møtte reinskyssen, en raide på 18 rein og tre vappuser. Turen, som tok 12 dager, endte i Vadsø dit følget kom med hest og sleder. Etter at turen var avsluttet dro kongeparet sydover med hurtigruten. Her ved avskjeden på kaia i Vadsø.
    Photo: Ukjent / Finnmark Fylkesbibliotek

Påsken 1934, 25.mars til 5.april, dro kronprins Olav og kronprinsesse Märtha over Finnmarksvidda med rein og pulk, ledsaget av fylkesmann Hans Gabrielsen, Vadsø. Starten gikk fra A...