• Bryllupsgjester i festklær fotografert dagen etter bryllupet til Erik Hallen, Sørskogen, 1901.
    Photo: Ukjent Person / Valdres Folkemuseum

4 comments

• Erik Sveinsson Hallen, født 1868, giftet seg med Gunhild Gudbrandsdatter Dokken, f. 1882, i 1901. Dette bildet er altså fra 1901.

Fra venstre bakerst: Andreas O. Bjørgo, f. 1873, fra Sørre-Bjørgo. Hans eldre bror Andris, f.1861,reiste til Amerika, men kom tilbake etter sju år. Da mente faren Ola at det ville være urett å la ham få gården alene, så han delte den mellom de to sønnene. Andris fikk velge del og valgte Sørre-Bjørgo, mens Andreas fikk den søndre delen og bygde opp nytt tun i Bjørgan sammen med kona Berthe.

Berthe Børselien, f.1882. Andreas og Berthe giftet seg i 1902.

Elise Kløvrud, f.1881, fra Gullhaug. Gift 1909 med Gudbrand O. Sørum. De overtok Nerre Øygarden. Da Gudbrand døde i spanskesyken i 1919, reiste Elise og de seks minste barna til Toten. Eldstemann Olav, f.1909, ville bli igjen og vokste opp hos bestemor Ingrid. Han slo seg ned i Aurdal. Far til Åse, g.m. Ola Bøe, og Svein Sørum.

Elise var oldemor til Knut Anders Sørum, f.1976, komponist og musiker.

Olea Brænd, f.1876, fra Nørre-Bjørgo. Gift 1902 med Henrik Brænd, som hadde landhandel, Sørskogen Landhandleri, i Øvre Bakka. Senere ble butikken flyttet opp til riksvegen, og etter krigen var det Andreas Hasle fra Reinli som hadde den. Og bygdefolk sa fortsatt at de skulle "åt Bakka o handle" selv om butikken ikke lå i Bakka mer.

Til venstre i midterste rekke: Anders Børselien, f.1876. Han var bror til Berthe. Bonde i Børselien, dessuten drev han som skomaker.

• Fotograf: O. H. Brænd (20/10-1840-1921)
    1. rekke: Ola Sagbråten, Olav Sagbråten, Nils Røang (Dokken), Hermann Sagbråten
    2. rekke: Anders Børselien, Guri Sagbråten Mælum, Gjertrud Sagbråten Lien, Haldor Diserud, Aurdal
    3. rekke: Andreas Bjørgo, Berte Børselien, Elise Gullhaug Kløvrud, Olea Sagbråten Brænd, Hans Sagbråten
    Kjelde: Margit Lien, Liagrenda f. 1907

• Takk for din kommentar og informasjon!