Skogforvalter/ Lensmann Arthur Klercks hus, Elvenes 1896

Huset bygd etter 1869. (brann 1869)

1 comment

• Husets eier ahdde anlagt en tennisbane til venstre for huset på bildet, og nedenfor gjerdet. Jeg har selv vært sammen med venner i Elvenesparken som er anlagt lenger oppe langs Pasvikelva (til venstre i bildet her). Vi koste oss ved bålplassen ved gapahuken som er satt opp, og noen fisket i elva (barn for det meste)... og vi sparket fotball på det som en gang var tennisbanen! I moderne tid står det et gult hus der Klercks hus sto for lenge siden, og det tilhørte visstnok Grensekommisariatet i Kirkenes for mange år siden. Jeg har bodd noen år som barn på Elvenes, så derfor denne tilknytningen til stedet for meg. Jeg gikk 2,5 år på skolen der far 1956 (1. klasse) til etter årskiftet 1958-59 da familien flyttet fra Elvenes til GSV (Garnisonen i Sør-Varanger).