• "Veianlæg". Gammel og ny veg på Ringøy, Hordaland. En målestav brukes for oppmåling og saling. Sannsynligvis  to ingeniører og en oppsynsmann på befaring. Den ene står på en såkalt steinmerr eller steinbjørn, som ble brukt til transport av stein over kort avstand hvor det var godt fall.  "Steinmerr er en sledelignende flake av rundtømmer som glir på en "skinnegang" av rundtømmer - sleiper. Sleipene smøres med vatn, grønnsåpe eller fett. Den brukes helst til transport av stein til en stikkrenne ned en kort dalside hvor det er for bratt for andre vanlige transportmidler.  Jf. " Vegvesenets redskaper og maskiner 1941", side 28, av  overingeniør Johs. Eggen.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Gammel og ny veg på Ringhøy Hordaland 1924