• "Veianlæg". Veganlegg Tyssedal - Espe. Stubbebryter i forgrunnen, "Geirangerkran" i bakgrunnen.  "Geirangerkran"  festes med bolter i fjellveggen. En balansetralle  som står på trallebanen på bildet  var sett på som et uunnværlig hjelpemiddel i arbeidet. " Balansetralle ble brukt til steintransport og som regel ble den kjørt på en alminnelig trillevandring av Saxegaards skinner - hjulene ruller på sine flenser, og skinnnenes opphøyede kanter tjener til styring. Steinbjørn og balansetralle kan antagelig jamstilles som transportredskap." Jf. "Vegvesenets redskaper og maskiner 1941",  av overingeniør Johs. Eggen, side 28.
    Photo: Sørum, A. / Norsk vegmuseum

Stubbebryter og " Geirangerkran" i bruk ved veganlegg Tyssedal - Espe 1923