• Dette er en 1928 modell National series AB med kjennetegn C-3357. Siste år med 4 cyl.motor.  Endret radiatorkappe og lenger panser enn i 1927. Det var forberedelse til den 6 cyl. motoren som kom i 1929. Bilen er parkert ved et rekkverk som er konstruert av Nikolai O. Saxegaard. "Fig. Skrårekkverk fra Akershus fylke." Bildet viser hvordan rekkverket var konstruert for at man kunne kjøre helt inntil uten å skade kjøretøyet. På den måten fikk man benyttet hele kjørebredden på smale veger ved møtende trafikk.  Saxegaards bilvennlige rekkverk er omtalt i  "Våre veger, Bd 6, nr.3, april 1980, side 46." Saxegaard skrev også en artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 8-August 1930, side 121, "Veirekkverk i Akershus fylke og nogen ord om rekkverk-spørsmålet i det hele." Se vedlegg.

Opplysninger til kjøretøyet på bildet v/tidligere daglig leder John Hindklev ved Norsk Kjøretøyhistorisk Museum.
04.04.2016: "Bilmerket er Chevrolet, kfr. den kjente logoen inne i ovalen øverst på radiatorkappa. Chevrolets ga noen år til og med 1932 et eget navn til de enkelte årsmodeller, som National i 1928 og International i 1929."
04.04.2016: "C-3357 står i Bilboken for Norge 1930 på ingeniør J. Voss, Grefsen. Kanskje ansatt i Veivesenet?" Opplysninger til kjøretøyet på bildet  v/ Ivar Erlend Stav.
    Photo: Norsk vegmuseum

1928 modell National series AB ved Saxegaards rekkverk.

2 comments

• Bilmerket er Chevrolet, kfr. den kjente logoen inne i ovalen øverst på radiatorkappa. Chevrolets ga noen år til og med 1932 et eget navn til de enkelte årsmodeller, som National i 1928 og International i 1929.
  • C-3357 står i Bilboken for Norge 1930 på ingeniør J. Voss, Grefsen. Kanskje ansatt i Veivesenet?