• Bil fra Tiedemann, en G.M.C (General Motors) fra 1922.
    Photo: Ukjent / Norsk Folkemuseum

Bil fra Tiedemann, en G.M.C (General Motors) fra 1922.

3 comments

• Denne bilen ser veldig lik ut som reklamebilen for Corso på digitaltmuseum. https://digitaltmuseum.no/011013515898/bil-fra-tiedemann-med-reklame-for-corso-granuleret-plug-bilen-er-av-merket
  • Bilen er av merket Overland fra ca 1919, ikke en G.M.C. som det står i teksten.
  • Bilen er definitivt ikke en GMC men en Overland, og illustrerer nødvendigheten av å kombinere kilder når biler (og andre bilder) skal identifiseres. Riktignok står O-136 som GMC varebil i Bilboken for Norge 1922, 1925-30, men på Carl O. Carlsen, Sigurds gt. 3, Bergen. Ingendirekte forbindelse med Tiedemann. Dessuten levner den meget uvanlige, elliptiske karosseriformen lite rom for varetransport. Logo på toppen av radiatoren er en god indikator på bilmerket. GMC hadde i perioden et rundt varemerke med de tre bokstavene inni. Her er det ovalt, diagonalt tredelt. Overland skal stå i det hvite midtfeltet.
    Den spesielle karosseriformen kan tyde på at det er en reklamebil, kfr. tidligere kommentar. Og registrert før 1922. Men etter 1916 - KNAs oversikt fra det året har ikke så høyt registreringsnummer i Bergen. Det er kanskje naturlig å erstatte GMC med Overland?