Panorama. D/S "Kong Harald" i Hornvika. 23.07.1909. (Originalnegativet eies av Norsk Folkemuseum, W 10522)
Fotografen Anders Beer Wilse var fast engasjert på turistskipene nordove ...
Panorama. D/S "Kong Harald" i Hornvika. 23.07.1909. (Originalnegativet eies av Norsk Folkemuseum, W 10522)
Fotografen Anders Beer Wilse var fast engasjert på turistskipene nordover i perioden 1905-1913.
-----
Fra 1600-tallet ble Nordkapp et kjent mål for forskere og oppdagelsereisende. Alle som skulle til platået kom sjøveien inntil Nordkappveien sto ferdig i 1956 og biltrafikken overtok.
På 1800-tallet ble Hornvika på østsiden av platået den mest brukte landingsplassen. Besøkende måtte klatre den bratte fjellsiden 300 meter til værs. Først var det bare et tråkk, senere ble stien utbedret og til slutt ble det bygget tretrapper på de bratteste stedene. Fra og med 1890-årene drev lokalbefolkningen kafeer og salgsboder i viken på sommerstid.
-----
D/S «Kong Harald» var et passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i oktober 1890. Skipet ble byget ved det tyske verftet Joh. C. Tecklenburg i Geestemünde. NFDS hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter norske herskere.
Skipet gikk i rute mellom Hamburg – Kristiansand – Vadsø om vinteren, og på turistcruise til Nordkapp om sommeren. Fra 1919 ble D/S «Kong Harald» satt inn i hurtigrutetrafikk, og var et av få hurtigruteskip som kom velberget gjennom Andre Verdenskrig.
I 1950 ble skipet avløst av de nybygde Italia-skipene, og i 1954 ble den hugget opp i Belgia.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».