Hammerfest havn en flott sommerdag i 1966 eller 1967. Nede til venstre ser man Rådhusplassen med en del biler parkert. Bygget nederst med røstet mot kamera er Finnmarksbo. Nissengå...

7 comments

• Turistskipet ved kaia er SAL's "Kungsholm", bygget i 1966. Hurtigruteskipet "Lofoten" er i ferd med å gå fra kai.
  • Takk for opplysninger!
  • FFR båtene er "Rypøy" som ligger nærmest "Lofoten" og ved rådhuskaia ligger "Tamsøy"
  • Og turistskipet ved Fugleneset er israelske "Shalom" fra 1964, og som høsten 1967 ble solgt til Deutsche Atlantik linie, Hamburg, med nytt navn "Hanseatic". Bildet kan derfor dateres til sommeren 1966 eller 1967.
  • Cruiseskipet ved Fugleneset er ikke "Shalom" men det Franske M/S Renaissance som ble levert til rederiet i mai 1966.Hvis bilde er datert 1966 så ligger det to splitter nye skip her da M/S Kungsholm hadde sin jomfrutur i april 1966.
  • Jeg støtter Lars Killingbergs kommentar til dette bildet.
  • Jeg var i Hammerfest en periode sommeren 66 og da var Kungsholm innom. Vet ikke om Kungsholm hadde flere anløp i 1966. Så ikke det andre skipet da. Vi var rundt i området der begge skipene ligger, og jeg ville nok ha husket to så store båter om jeg hadde sett de.