• Enkelt innkjørsignalapparat Formofoss stasjon. På 1930 tallet innså NSB at man ikke hadde økonomi til å bygge ut fullstendige signalanlegg på alle stasjoner. Flagg (håndsignal) var den vanligste formen for signal på den tiden, noe som var usikkert og medførte at tog måtte kjøre svært sakte inn mot stasjonene. For å forbedre signalgivingen, øke hastigheten og bedre sikkerheten bygde man ut såkalte "fjernstilte elektriske håndsignal". I Trondheim distrikt ble disse montert på høye tremaster, slik som her. Dette signalet på Formofoss hadde også telefon, noe som var uvanlig "luksus".
    Photo: Borgersen, Erik / Museene i Akershus

Enkelt innkjørsignalapparat Formofoss stasjon. På 1930 tallet innså NSB at man ikke hadde økonomi til å bygge ut fullstendige signalanlegg på alle stasjoner. Flagg (håndsignal) var...