• Portrett av en eldre kvinne, Marie Korbi.  Hun er kledd i en mørk kjole med en liten blondekant øverst på halslinningen. Hun har store ringer i ørene, midstkilt vannkjemmet hår stramt satt i knute eller flette og i halsen har hun en nål formet som en hestesko. Bildet er tatt i fotoatelier hos Vadsøfotografen Emilie Henriksen. Bak på bildet er det også notert "Alette". Muligens er det svigerdatteren som har bestilt bildet av Marie.

Iflg. folketellingen for 1885 for Vadsø kjøpstad er Marie registrert som Marie Elise Korbi, født 1845 i Finland og innflyttet til Vadsø i 1870. Hun bor da mellom  Østre Kvænbygade, Strandgade og Tvergade 5 og 6, i Yttre Kvænby, gårdsnummer 103. Marie Elise Korbi er gift med Isak Vilhelm Korbi, født 1842 i Sverige og han er fisker. De har flere barn, Josefine (1872), Rudolf (1875), Verner Alfred (1876), Elmina (1879), Gaisa Sofie (1882) og Jaffet Hjalmar (1884). På samme adresse bor det flere familier; Snelman og Beldoniemi.

Iflg. folketellingen for 1900 for Vadsø kjøpstad er Marie Korbi registrert født i 1846, ikke 1845. Hun er da registrert boende i Hvistendahlsgade 14 som "bedstemor" og "forsørges av husfaderen", som er Rudolf Korbi, hennes sønn, født 1874. Rudolf er gift med Alette Korbi (svigerdatter), som er født i Salttjern, Nordvaranger. Marie Korbi er da registrert med en sønn til; Einar Korbi (1889).

Iflg. folktellinge for 1910 er Marie Lise (Elise) Korpi (Korbi), født Bækkala 18.10.1845 i Dervola, Finland. Hun er da registrert som mor og arbeider i huset i Hvistendalsgate 103, hvor også hennes tre sønner bor; Johan Rudolf Korpi (Korbi), Verner (Werner) Alfred Korpi (Korbi) og yngste sønn, Einar Isak Korpi (Korbi).
    Photo: Henriksen, Emilie / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett) * Depicted object has its own license

Portrett av en eldre kvinne, Marie Korbi. Hun er kledd i en mørk kjole med en liten blondekant øverst på halslinningen. Hun har store ringer i ørene, midstkilt vannkjemmet hår str...