• Ukjent kvinneportrett, blåtonet. Kvinnen er kledd i hvit bluse med en mørk sløyfe i halsen, håret er glattkjemmet og oppsatt. I halsen har hun også festet en liten nål (blomst?). Fotografert hos Norman og Christoffersen. Bildet er sannsynligvis tatt i perioden 1911-1916, i Harstad. Kan være et selvportrett?

Fotografert v Magdalene Norman, født 1.januar 1877 på Korsnes i Tysfjord. Hun tok mest portretter. Hun gikk i fotolære hos Jul Frøseth i Trondheim og arbeidet deretter som omreisende fotograf sammen med Didi (Bernhardine) Norman frem til 1906. Magdalena utvandret til USA og virket i Boston og New York til hun fikk tuberkolose og reiste tilbake til Norge, etter et opphold på Grefesen Sanatorium fikk hun bygd et fotoatelier på Korsnes. Fra 1911-1916 drev Magdalene Norman som fotograf i Harstad sammen med Frida Thode og Claudia Christoffersen, hun hadde da atelier på Andenes og i Kjøpsvik, før hun flyttet tilbake til Kjøpsvik og giftet seg med Walter Pettersen (Thodal) som reiste til USA samme år. Magdalene Norman boddei i Larvik fra 1918 og var der ansatt hos fotograf Jacob Emanuel Ludwigsen. Hun startet for seg selv igjen i 1930, da hun etablerte den fotografiske tobakksforretningen Amatørsentralen i Larvik. I 1940 flyttet hun på nytt tilbake til Korsnes. Der var hun dampskipsekspeditør og poståpner til 1970, da hun var 93 år gammel. De siste årene bodde hun på aldershjem i Lødingen.

Magdalene Normans arkiv med ca. 6500 glassplater ble gjenoppdaget i Harstad i 1985. Det oppbevares av Sør-Troms museum.
Utstilling av Fotograf Magdalene Norman i Sør-Troms Museum:
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett) * Depicted object has its own license

Utstilling av Fotograf Magdalene Norman i Sør-Troms Museum:

Ukjent kvinneportrett, blåtonet. Kvinnen er kledd i hvit bluse med en mørk sløyfe i halsen, håret er glattkjemmet og oppsatt. I halsen har hun også festet en liten nål (blomst?). F...