History
-
- Billferga "Suldalsporten". Båten ble bygd i 1929 av Gravdal Skipsbyggeri i Rosendal. Den ble bygget for Suldal Dampskipsselskap. I 1939 fortsatte de byggingen i Suldalsosen under et svært bølgeblikktak. Ferja ble sjøsatt 31. mai 1939, og satt i rutefart 15. juni 1939. Ferja hadde en fart på 8 knop. Den tok 348 passasjerer og 12 personbiler. Den var 31 meter lang, 7 meter bred og 2,8 meter dyp. Det måtte bygges ferjeleie i Solheimsvik og Nesflaten. Ferja var av tre. Under krigen ble ferja liggende i opplag. Den første skipper på ”Suldalsporten” var Trygve Brimsø. På den tiden var det sju mann om bord i ferja. Det var skipper, styrmann, tre matroser og to mann i maskinen. Den andre skipperen om bord var Kleng Vårvik. Maskinisten het Ommund Berge og matrosene var Hallvard Hofftun, Odd Vårvik, Kristian Tjordal og Aslak Steinsbru. Treskroget ble forsterket med ishud. Ferja hadde mange anløpssteder langs ruta. Ferja gikk fra Solheimsvik til Kvildal, Våge, Litlehamar, Lalid, Bråtveit, Nesflaten til Roaldkvam. Trafikken på Suldalsvatnet fikk et oppsving da kraftutbyggingen i Øvre Suldal og Røldal steg på 1960-tallet. Ferja ble for lav og trang for tunge anleggsmaskiner. Ferja gikk sin siste tur nyttårsaften 1978. Deretter ble den ribbet for alt utstyr og senket i Suldalsvatnet 4. juli 1979. Arkivet etter Haugesund Dagblad
-
Produksjon - 1968 — 1972
- Fotograf Ukjent
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier MHB-F_HD-00041
- Part of collection Karmsund folkemuseum fotosamling
- Owner of collection Haugalandmuseet
- Institution Haugalandmuseet
- Date published January 10, 2015
- Date updated November 25, 2021
- DIMU-CODE 021015720690
- UUID 9d7e7e56-6987-48e8-bb58-8618e6e96db3
- Tags
- vassdrag
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».