Georg Friedls store fotosamling dokumenterer de siste 20 år med dampdrift på NSB på en utmerket måte. Den eldste delen av samlingen, fra damptiden på NSB fra cirka 1950 og frem til 1970, omfatter rundt 400 bilder. I tillegg kommer en god del nyere bilder. Med «Vekk med dampen»-programmet utrangerte NSB stadig vekk gamle damplokomotiver, og Georg var dyktig i å oppspore og ta bilder av lokomotiver som snart skulle bli historie. Georg vokste opp på Minde, ikke langt fra Vossebanen. Han ble tidlig interessert i jernbanen, og da spesielt damplokomotiver.
Etter en jobb i maskinverkstedet på Bergen mekaniske verksted (BMV), mønstret han i 1949 på i utenriksfart. Etter praksis på sjøen og BMV fortsatte han utdannelsen, og var i 1952 ferdig med annenmaskinistskolen. I 1955 ble han maskinsjef. På sine mange reiser fikk han anledning til å besøke jernbaner både også i utlandet, dokumentert på mange fotos fra England og Tyskland. Han fulgte godt med i hva som skjedde på det hjemlige nettet og benyttet ferie og fritid til å reise rundt i landet.
Etter at Georg begynte på serviceavdelingen til Bergen Diesel ble det mye reise i jobbsammenheng. Dieselmotorene fra Bergen Diesel, som mange kjenner fra Di 2-lok, ble solgt i store antall til hjelpemotorer i skip. Når Thune skulle levere Di 2 med motorer fra Bergen Diesel, ble det også besøk i NSBs verksteder i forbindelse med driftssetting av nye lokomotiver.
Som pensjonist ble Georg prosjektleder for restaureringen av damplok 255 på Gamle Vossebanen, et arbeid som foregikk fra 1981 til 1992 og hvor det ble lagt ned rundt 10 000 dugnadstimer. Loket har nå passert 100 år og er i full drift hver sommer.
Noen ganger var Georg forhindret fra å ta de bildene han gjerne ville sikre seg. Da sendte han gjerne sin bror Gunnar på oppdrag, som i 1952 da innkjøpte amerikanske damplokomotiver ble fotografert gjennom gjerdet på Verkstedet Grorud.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».