• Sjøflyhavn, 1 fly på bakken  Republic RC-3 Seabee LDB 199 LN-RAB fra Trøndelag Flyselskap A/S
    Photo: Norsk Luftfartsmuseum

Sjøflyhavn, 1 fly på bakken Republic RC-3 Seabee LDB 199 LN-RAB fra Trøndelag Flyselskap A/S

3 comments

• Pensjonert flygeleder, historieforteller og forfatter Hans Olav Løkken har skrevet om LN-RAB i boka Stjørdalens krønike, bind 19 s.95-103. Det er en meget godt skrevet artikkel med flere bilder. Tittelen på artikkelen er «1947 Flyulykken på Rensjøen». Forfatteren skriver at stifterne av Trøndelag flygeselskap A/S var disp. Anders Estenstad, Kjell og Ola Lefstad, samt Thor Gjedebo som medeier. Forfatteren skriver også om et annet flyselskap på Lade flyplass nemlig A/S Trønderfly (1950-1951) med eierne Anton J.Vinje, Wilhelm Nagel og Martin Klein. Forfatteren nevner også et tredje flyselskap som til forveksling også hadde samme navn, men kom til senere og hadde sin base på Værnes, nemlig Trøndefly eiet og drevet av Per Ristan og Iver Havdal. Mer om dette i ovennevnte bok av Hans Olav Løkken.
  • Legg inn søkeord som »Seabee på Lade» og «Sjøfly på Lade»

• LN-TAG, en annen SEABEE som var på Lade finner du her:
    "Lufthavn. Ett fly på bakken, Republic RC-3 Seabee . LN-TAG Fra Trøndelag Flyselskap AS."