• Panorama av Haugesund sett fra Øst. Bildet er tatt nordvestover fra Hollenderhaugen. Midt på bildet Breidablikk skole. Hollendersvingen 1 lengst til høyre. Mark tilhørende gårdsbrukene ved Hollenderhaugen, som strakk seg ned til Skåregaten, i forgrunnen.  Nedenfor ligger to trehus, et tregjerde, trær og en benk.  Til høyre Vår Frelsers kirke. Smedasundet og Risøy i bakgrunnen. Master fra seilskuter ved kai er synlig. Bybebyggelse til venstre. Midt på bildet, foran Breidablikk, steingjerder og grønn slette.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

Panorama av Haugesund sett fra Øst. Bildet er tatt nordvestover fra Hollenderhaugen. Midt på bildet Breidablikk skole. Hollendersvingen 1 lengst til høyre. Mark tilhørende gårdsbru...