• Vedkløving i Norsk Skogmuseums friluftsmuseum på Prestøya under elevarrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014.  En gutt hadde nettopp kløvd en trekabbe som var stilt på høykant på en hoggestabbe.  Fotografiet ble tatt idet kabben var i ferd med å velte av stabben.  En medelev fulgte prosessen fra en posisjon bak ham som brukte øksa.  Norsk Skogmuseum tilbyr gjennom året cirka 15 ulike temadagsopplegg med flere aktiviteter knyttet til samme emne, gjerne et emne som er relevant i forhold til skolens planverk.  Mange benytter seg også av disse tilbudene, men mange lærere og elver velger uansett å legge turen til Norsk Skogmuseum like før sommerferien, i en periode når programmet på skolene er i ferd med å ebbe ut.  I denne perioden blir det faktisk så mange skolebesøk at museets formidlere ikke har kapasitet til å gi alle et relevant pedagogisk tilbud.  For å løse dette problemet har man siden 1998 hatt et samarbeid med organisasjoner med ulike former for friluftsliv og med barn og unge som målgruppe om å tilby aktiviteter fordelt over hele museumsområdet.  I 2014, da dette fotografiet ble tatt, var Skog og vann-arrangementet beskrevet slik på Norsk Skogmuseums hjemmesider: «Temaopplegget Skog og Vann, som arrangeres i begynnelsen av juni, er Norges største naturskolearrangement.  Hele museumsområdet tas i bruk.  Et nært samarbeid med lag og foreninger gir et variert tilbud til de besøkende.  Av et 20-talls aktiviteter kan vi nevne spikking, bue- og geværskyting, naturkjøkken, kanopadling og fisking.  I tillegg er det muligheter for å skreddersy opplegg med overnatting, kveldsaktiviteter og bespisning.»
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Vedkløving i Norsk Skogmuseums friluftsmuseum på Prestøya under elevarrangementet «Skog og vann» i begynnelsen av juni 2014. En gutt hadde nettopp kløvd en trekabbe som var stilt ...