• Kjuke på råtnende bjørkestamme.  Dette er en type poresopper som danner forholdsvis harde fruktlegemer på trær.  Kjukene er, sammenliknet med de fleste andre sopper, forholdsvis harde, seige og korkaktige.  Mange av kjukene er flerårige.  Kjukene finnes svært ofte på trær som er svekket, og mange kjukearter bidrar til nedbrytinga av veden.  Slike sopper er med andre ord et symptom på at vertstreet er dødt eller døende.  Kjukene finnes også på vindfall og – under visse klimaforhold – på konstruksjonsvirke.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Kjuke på råtnende bjørkestamme. Dette er en type poresopper som danner forholdsvis harde fruktlegemer på trær. Kjukene er, sammenliknet med de fleste andre sopper, forholdsvis ha...