• Gruppefoto av mannskapet på Catalina. Bildet er tatt høyst sannsynlig rett etter 2. verdenskrig fordi det norske flagget er malt på flyet, og det ble gjort rett etter krigen. Flyet heter Vingtor V.
Kronprins Olav står i midten.
    Photo: Norsk Luftfartsmuseum (Opphavsrett)

Gruppefoto av mannskapet på Catalina. Bildet er tatt høyst sannsynlig rett etter 2. verdenskrig fordi det norske flagget er malt på flyet, og det ble gjort rett etter krigen. Flyet...

2 comments

• Bildet er med stor sikkerhet tatt i forbindelse med at et mannskap fra 333 skvadronen (stasjonert i Woodhaven i Skottland under krigen) fløy Kronprins Olav på en 14 dagers rundtur fra Kirkened i Nord til Kjevik i sør. Turen startet 19. juli 1945 fra Fornebu. I tillegg til catalinaen (Vingtor 5) var også catalinaen "Jøssing 2" med på ferden.

Besetningen på Vingtor 5 var Løytnant Furøy, oberstløytnant Jørgensen, fenrik Midthun, løytnant Hamre, vingsersjant Sulebust, sersjant Rasmussen, sersjant Karlsen og sersjant Johansen. På dette bildet ser vi min onkel Knut Sulebust sittende som nr. 2 fra venstre.

Turen er fotografisk beskrevet i heftet "På Flygerferd med Kronprinsen", utgitt av Nasjonalforlaget i september 1945. I tillegg var det en stor reportasje med bilder fra avreisen på Fornebu i Aftenposten 19. juli 1945.

Ruten var: Fornebu - Banak - Vadsø - Vardø - Tromsø (inklusive 3 dagers biltur tuk Bardufoss, Sætermoen og Narvik) - Skåneland - Bodø - Ålesund - Kristiansund - Molde - Bergen - Sola/Stavanger - Kjevik - Fornebu.

• Fotoet er 100 % sikkert tatt på Kjevik