• 2 jagerfly av typen F-86-K, Sabre, havarerte i Glomfjord, Nordland.
    Photo: Fotoavdelingen Bodø flystasjon / Norsk Luftfartsmuseum (Opphavsrett)

2 jagerfly av typen F-86-K, Sabre, havarerte i Glomfjord, Nordland.

Kaptein Bertheussen og Løytnant Rød, 334 skvadron, Bodø flystasjon, fløy hver sitt fly og begge omkom da flyene havarerte.
Se også NL.05060422-23-24.

1 comment

• Informasjon i fra Flyhistorisk tidsskrift 4-99: En formasjon på to F-86K fra 334 Skv. RI-A og RI-K tok av fra Bodø flystasjon for avskjæringsøvelser i 28000 ft. En drøy time etter avgang og under TACAN "let-down" med flying i skyer traff begge fly en bratt fjellside ved Glombreen i Meløy. Begge fly ble knust og flygeren på 54-1243 RI-K Lt. Arne Erik Røed og Kaptein Arne Sigved Bertheussen på 55-4890 RI-A omkom. Flyulykken er datert 20 april 1963. Kan dette bekreftes av Luftforsvarsmuseet?