• F-86-K, Sabre, havarerte ved Lødingen, Nordland.
    Photo: Fotoavdelingen Bodø flystasjon / Norsk Luftfartsmuseum (Opphavsrett)

F-86-K, Sabre, havarerte ved Lødingen, Nordland.

Fenrik A. Jacobsen, 334 skvadron, Bodø flystasjon, førte flyet og omkom da det havarerte.

1 comment

• Informasjon i fra Flyhistorisk tidsskrift 4-99: Fenrik Arild Aarø Jacobsen fløy 54-1348 RI-J som vingmann i en to-flys formasjon fra Bodø til Bardufoss, hvor flyene skulle gjennomføre et par turer for støymåling. På vei nordover i nærheten av Tjeldsundet kom flyene inn i dårlig vær og ble separert i skylaget. Under stigning for å komme ut av skyene traff RI-J en 964 meter høy fjellvegg, ca.30 meter i fra toppen. 1 Km. sør for Middagstind i Lødingen. Flygeren Fenrik Arild Aarø Jacobsen omkom. Det andre flyet gikk klar av fjelltoppen. Flyulykken skjedde den 31 oktober 1963. Kan dette bekreftes av Luftforsvarsmuseet?