Foto: Kritisk punkt ved Hispano Suzia motor..
F.F.5. T.1.C. - den første Kjellerkonstruksjon.
Som erstatning for Farman-flyene ble det i årene 1918 - 1921 framstilt et norskbygget ...
Foto: Kritisk punkt ved Hispano Suzia motor..
F.F.5. T.1.C. - den første Kjellerkonstruksjon.
Som erstatning for Farman-flyene ble det i årene 1918 - 1921 framstilt et norskbygget skolefly med forbilde i de engelske flytypene BE-2e og Avro 504.
Dette var det første flyet som helt og fullt var tegnet, beregnet og utviklet på Kjeller. Direktør Sem-Jacobsen stod for konstruksjonen. Flyet var laget av tre og skroget var kledd med finerplater. Det ble bygd i alt 17 fly i tre variantyer - T1A, T1B og T1C - som ble benyttetved flyskolen og flyavdelingen (SFA og NFA, Værnes. I likhet med 2e hadde T1 en 90 hk RAF luftkjølt V8 motor. Motoren var lite pålitelig og det forekom atskllige havarier. Den siste T1 ble kassert høsten 1930.,
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».