History
-
Fotografering: 1947
Avbildet stedNordland Vågan Nordland SvolværsikkerAksesjon: 2002
Giver/siste eierMarinemuseetsikker
Classification
-
- Båter og fartøyerOU 501
- LuftfartøyerOU 506
- Menneskelige relasjonerOU 570
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
Metadata
- IdentifierNL.02080005
- Part of collectionNorsk Luftfartsmuseum
- Owner of collectionNorsk Luftfartsmuseum
- InstitutionNorsk Luftfartsmuseum
- Date publishedNovember 21, 2014
- Date updatedOctober 29, 2023
- DIMU-CODE021015546080
- UUIDd7669ffe-8284-49ac-a0f4-59c2e1c85c9b
- Tags
- JX419
2 comments
Øistein Nøtnes, Skrova om havariet til Catalinaen utenfor Svolvær 5. august 1947:
«Vi var på vei med båt fra Skrova til Kabelvåg. Min bror Alf og jeg skulle hente far vår på Rekøya hvor det var et møte i Lofot-tilvirkenes salgslag. Det var tåke og tungsjø. Vi så flyet som kom inn for landing. Like etter så vi flyet gå med frontpartiet først ned i havet, mens halepartiet sto over overflata. Gradvis rettet flyet seg opp som på bildet. Dette skjedde ca midt mellom Helle og Svinøya.
Først kom havnebåten fra Svolvær til havaristen og fikk berget folk. Det var en åpen båt. Noen var skadde. Mannskapet ombord ga god førstehjelp.
Vi kom til like etterpå som båt nummer to. MS Skogøy kom til etterpå det igjen og skulle ta havaristen under slep til Svolvær. Skogøy brukte forholdsvis lang tamp og brukte for hard maskin, slik at flyet igjen vendte nesepartiet nedover i sjøen. Halepartiet sto igjen rett oppover. «Propellvorret» fra Skogøy var også med på å kjøre nesepartiet videre nedover. Catalinaen gikk ned på 190 meters dyp
Senere ble Catalinaen hevet og tatt inn til Svolvær.
Min mening om ulykken er at det var stille sjø uten vind, men samtidig tungsjø fra sørvest. Dette ga flygeren en feil oppfatning om hvor trygt det var å lande på sjøen.
Vi opplevde denne hendelsen som dramatisk».
Sitat Wikipedia:
Vingtor Luftveier var et norsk flyselskap.
Selskapet gjennomførte noen passasjerflyvninger til Nord-Norge med Catalinaflyene. Men etter et havari med den ene Catalina, LN-OAR i Svolvær 5. august 1947, fikk selskapet midlertidig inndratt sin driftstillatelse, og gikk senere konkurs.[1] Ingen menneskeliv gikk tapt, flyet ble senere hevet fra ca. 190 metes dyp,[2] men ble kondemnert.
Den gjenværende Catalina, LN-OAP, ble solgt til Luftforsvaret hvor den ble brukt frem til den havarerte den 28. mars 1954 i forbindelse med postflyvning til Bjørnøya.
Hermann Falch-Olsen, August 3, 2017
Fra nb.no
Lofotposten, onsdag 6. august 1947
https://www.nb.no/items/4d6aa9812e8cd5bf8a48380879d49b79?page=0&fbclid=IwAR3r-_5y4sfgJQmghSEoTfGXmtLSfQdxvmKs4l6C7F5vdd2elzpqACC2_qc
Knut Andersen, October 29, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».