HistoryD/S Olava (Ex. Byelfven, Wittus, Sylfid, Löfsta, Oldevig, Särö)(b.1864, Göteborgs mek. Verkstad (Alex. Keiller & Co.)(Senere A/B Götaverken) Göteborg, Sverige.
Hans Chr. Brevig, Fredrikshald.
Kjenningssignal: HBLT, Tonnasje: 48 Brt., Byggenummer: 142
(Passasjerbåt med last)(Bygget av jern)(Levert ukjent dato 1864 som Särö til ukjent eier i Göteborg, Sverige. Opprinnelig tonnasje 70 Brt.? Innsatt i rutefart Göteborg-Särö-Onsala. Solgt april 1867 til Svensson & Eriksson, Karlstad, Sverige, omdøpt Oldevig. Innsatt i rutefart Karlstad-Kristinehamn. Solgt høsten 1869 til William Lindberg, Södra Varvet, Stockholm, Sverige uten navneskifte. Solgt februar 1870 til Gefle-Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle, Sverige, omdøpt Löfsta. Solgt våren 1874 til Carlscrona-Sölvesborg Ångfartygs A/B, Karlskrona, Sverige, omdøpt Sylfid. Solgt november 1877 til Rederibolaget Sylfid (Kapt. Sellgren) Karlskrona, Sverige uten navneskifte. Registrert for 100 passajerer. Solgt høsten 1878 til Ångfartygs-A/B Wittus, Karlskrona, Sverige, omdøpt Wittus. Solgt juli 1880 til kapt. E. Cederquist, Karlskrona, Sverige uten navneskifte. Solgt april 1881 til kapt. Gustav H. Silvén, Säffle, Sverige, omdøpt Byelfven. Solgt 1883 til Fredrikshald Dampskibsselskab (Johannes Caspersen Brevig) Fredrikshald, omdøpt Olava. Ankom Fredrikshald første gang 5.desember 1883. Registrert for 156 passasjerer. Innsatt i rute Fredrikshald-Hvaler-Strömstad. Postførende fra 19.mai 1884. Fikk 1885 innsatt ny compound dampmaskin fra Akers mek. Verksted, Christiania. Ommålt 10.juli 1891 til 49 Brt. Solgt 14.desember 1903 til kaptein Hans Chr. Brevig, Fredrikshald uten navneskifte. Solgt 21.september 1909 til A/S Olava & Parat (Marcus Hannestad) Fredrikshald uten navneskifte. Rekvirert 1.august 1914 av Kongelige Norske Marine for nøytralitetsvern i Hvaleravdelingen. Returnert til eier 14.september 1914. Rekvirert 17.august 1915 av Kongelige Norske Marine for nøytralitesvern ved Kristiansands Befestninger. Returnert til eier 18.mars 1916. Solgt 5.oktober 1916 til Anders Riddervold, Fredrikshald uten navneskifte. Solgt 16.september 1919 til A/S Olava (Anders Lund) Fredrikshald uten navneskifte. Gikk de siste 5-6 årene kun i sommertiden. Solgt 2.mars 1927 til A/S Riskafjord, Hommersåk, Stavanger, omdøpt Riskafjord II. Aktre dekk kledd inn med tre og glass, ommålt til 60 Brt. Fikk 1934 nytt kjenningssignal LERR. Drev på land, veltet og sank ukjent dato 1950 mens båten lå i opplag. Hevet og ombygget til motordrift. Ombygget ved Sigurd Sagens Båtbyggeri, Hommersåk, ommålt til 88 Brt. Satt i fart etter ombyggingen 5.juni 1952. Ny motor innsatt 1960, bygget av Aabenraa Motorfabrik, Åbenrå, Danmark. Fra 1994 registrert for 128 passasjerer. Siste dag 31.oktober 1996 i ruten Stavanger-Hommersåk med mellomsteder. Fikk 1999 status som vernet fartøy. Noe reparert og ombygget ved Rosenberg mek. Verksted, Stavanger. Fremdeles i fart 2014 som veteranskip eid av Riskafjord A/S (Ole Usken) Stavanger)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».