• Minnestøtta over Lodve Lange i Saltvik. I følge sagaen var han med på Olav Trygvasons skip "Ormen Lange", i slaget ved Svolder i år 1000. Steinblokken kom fra et steinbrudd innenfor Kjerringnes i Skjomen, og var opprinnelig tenkt brukt som et trinn til ei trapp på hovedkontoret til Bjørkaasen Gruber i Ballangen. Etter at Kaare Petersen på 30-tallet foreslo å reise en minnestøtte  over Lodve Lange i Saltvik, ble ble steinen istedet brukt til dette formålet. Hos Brødrene Rognan i Kjeldebotn sto Petter Rognan  for tilhugging og framstilling av merke og inskripsjon etter design av Kaare Petersen.  Bautaen ble avduket i 20.7.1939 av prost Aschim.
    Photo: Museum Nord

Minnestøtta over Lodve Lange i Saltvik. I følge sagaen var han med på Olav Trygvasons skip "Ormen Lange", i slaget ved Svolder i år 1000. Steinblokken kom fra et steinbrudd innenfo...

• Hei, slik jeg forstår det er det Petter Rognan som har laget denne.
  • Slaget ved Svolvær???? Skal være Svolder !