• Flybilde. Brakker, Narvik kirke, Grønnskolen. Villaveien lasarett, (barnehage), Villaveien skole, Tårnveien skole, Kommunegårdene Kirkegata.
(20) Soldatenheim Håkonshallen/Gamle Narvik Kino- "Kinoteateret opprinnelig bygd som teater/underholsningssal for tyske soldater. Foruten kino ble huset etter krigen brukt som teater og konsertsal. Merk formen på huset, det skulle vere ei stilisert utgåve av den tyske ørna, og begge vingane blei fram til 1960 brukt av den høgre skolen, i første rekkje realskolen.I nedre del av nr nr 20 (og vel også i nr 21) var det i mange år Framhaldsskole, dvs forlengelse av folkeskolen for de som ikke gikk realskole eller yrkesskole. Nr 21 ble også brukt til 1. -3. klasser på barneskola rundt 1963-65.  I kjelleren i nr 21 var det "Hobbyklubb" i mange år rundt ca 1955-60 der vi gutta laget fly og båter under kyndig veiledning av bl.a. Hårek Dypvik. I nr 21 hadde også Narvik Kameraklubb mørkerom i mange år. I øvre del av nr 20/21 var realskolen. I øvre del av nr 19 holdt musikkskolen til på 60-tallet.
I rute 18 og 19 er delar av sjukehusbrakkene, det var anten medisinsk eller kirurgisk avdeling som heldt til her. Dei gamle "kommunegårdane" framleis står (rute 11 og 12). Og bak gardane (horisontalt) ligger interimskirka som blei nytta som gymsal av alle skolane.
    Photo: Museum Nord
    Photo: Museum Nord

Flybilde. Brakker, Narvik kirke, Grønnskolen. Villaveien lasarett, (barnehage), Villaveien skole, Tårnveien skole, Kommunegårdene Kirkegata. (20) Soldatenheim Håkonshallen/Gamle Na...