• Gerhardine Thomine Ellingsen (1862-1938), til vanlig kalt Gerda, utdannet seg til sykepleier i USA, bestyrte Bushwick hospital i Brooklyn i flere år. Hun kom tilbake til Vesterålen i 1906  og ledet da Sortland sykepleieforening som blant annet fikk bygd Sortland sykestue (1910), Sortland tuberkulosehjem i Sigerfjord og Sortland alders- og sjømannshjem (1930).Gerda Ellingsen var medeier i og dreiv også  Sortland pensjonat  fra oppføringa i 1907 til 1928. Hun fikk kongens fortjenestemedalje i gull.

(Korreksjon fra Sigrid Randers-Pehrson.)
    Photo: Museum Nord

Gerhardine Thomine Ellingsen (1862-1938), til vanlig kalt Gerda, utdannet seg til sykepleier i USA, bestyrte Bushwick hospital i Brooklyn i flere år. Hun kom tilbake til Vesterålen...

• Gerda Ellingsen arbeidet på Bushwick Hospital (ikke Burswick)

Jewett Training School for Nurses of the Bushwick Hospital.

Jeg har et foto med bilde av henne (og min mormor Rønnaug Ellingsen) som viser navnet på sykehuset. Se også http://bklyn-genealogy-info.stevemorse.org/Professional/1906.BushwickNurse.html

• Hei, takk for din tilbakemelding. Vi har redigert oppføringen, og endringen blir synlig om en dag eller så.