• Haugesunds Buekorps med uniformer og fane. Bygårder og to menn på stillas i bakgrunnen.
    Photo: Olvik, Ole (Olaf) / Haugalandmuseet

1 comment

• Haugesund Buekorps fotografert mellom den gamle skolen og brannstasjonen ved Skoleveien engang mellom 1900 og 1903 da Ole Olvik var fotograf i Haugesund. Dette er sannsynligvis byens første buekorps og som ble opprettet i 1894. I 1895 ble det opprettet et buekorps på Hasseløy og de neste årene ble det dannet flere buekorps rundt omkring i Haugesund. I 1909 ble det dannet et større buekorps og som kan ha vært en sammenslåing av flere buekorps. Etter hvert ble alle buekorpsene slått sammen inn i det nye buekorpset og Sjur Lothe var buekorpset stifter.

På det meste var det 170 gutter i øvelsene og som vanligvis ble holdt på middelskolegården, ved det som senere ble Havnaberg skole. Korpset, som ble kalt både Haugesunds buekorps og Haugesund garde, fikk etterhvert eget skykkelkoprs, som ble ledet av Sjur Lothe, og etterhvert også prøvde å få til et musikkkorps uten at det lykkes. Etterhvert gikk det nedover med buekorpset og ser ut til å være nedlagt i 1911.

Man prøvde også å danne et jegerkorps for de litt eldre i 1909 og dette skulle være en forlengelse av buekorpset. Men dette kom ikke helt i gang og dermed ble det ikke noe mer av det. Kan tilslutt nevne at Skoleveien endret navn i 1903 til Skjoldaveien.