• Byhus. Fra Vedalmenningen.  Breidablik skole i bakgrunnen til venstre.
    Photo: Haugalandmuseet

Byhus. Fra Vedalmenningen. Breidablik skole i bakgrunnen til venstre.

2 comments

• Huset til venstre kalles Bakkevighuset, og da har vi avstamming fra Bakkevig og Liarvåg hvor de hadde skog og bedding, Leif Bakkevig forteller at de bygde minst 4 jekter på strandå nordfor gården, ei av de var "Tvende brødre" og den har han kopi av bil-brevet på fremdeles, noe så tilsvare vognkort eller eierskap på båt, oldemorå avsatte ei heile torvmyr til formål å kjøpa store not . . . gården ga'kje penger, men det gjorde notå . . . der hadde di skjimla møkje for å jaga fisk i garnfella.

Arthur Johan Hansen forteller: Har et kort postlagt 1904 og der har J. Odland skrevet navn på eierne av denne husrekken i Strandgt. og på dette huset som jeg kaller Hervighuset står det Bakkevig/Hervig. Jeg husker at barnebarnet til skipsreder Hervig - Gunnar Gjerdsjøe bodde i dette huset. Han var ugift og var en del syk og bodde der til han døde. Husker han fra Strandt. 104 der han bodde sammen med med sin mor og der jeg hadde mine 5 første år.

Stemme fint Johan Arthur, Høegh Hervig er det til høyre, mens trygdekassen og apoteket er Bakkevighuset 65a i gamle husnr., men 101 i nye. Familiene hørte nok sammen i både slekt og buissness. Det er ellers og nevnt en helsebutikk her i Hervig eller Bakkevighuset.

• Nede til venstre lå der en lekeplass som var til stor glede for oss som bodde i Strandgt.