• Folkeavstemmingen  13. august 1905 om unionsoppløsningen.  Bystyret går i prosesjon fra kirken til avstemmingslokalet med ordfører Ola Bertelsen (til h.) og pastor Leere i teten. Bak presten sees konsul B. Stolt-Nielsen. Den store gutten i forgrunnen til h. med lys skyggelue og hvit skjorte er Christian Haaland. Bak ham Toralf Larsen (med stråhatt). Liten mann nr. 3 bak ordfører Bertelsen er H. Karluf Hanssen.
    Photo: Haugalandmuseet

Folkeavstemmingen 13. august 1905 om unionsoppløsningen. Bystyret går i prosesjon fra kirken til avstemmingslokalet med ordfører Ola Bertelsen (til h.) og pastor Leere i teten. B...