• Kjøretøy - bymiljø
Buss fotografert utenfor Wrangelleiendommen, i Torggt., rett vest for Vår Frelsers kirke. Bussen er en av de første spesialbygde bussene til Henriksens Rutebilselskap. Gustav Henriksen ved rattet.
    Photo: Haugalandmuseet

Kjøretøy - bymiljø Buss fotografert utenfor Wrangelleiendommen, i Torggt., rett vest for Vår Frelsers kirke. Bussen er en av de første spesialbygde bussene til Henriksens Rutebilse...

4 comments

• Bilmerket er trolig Stewart (bør i så fall være mulig å lese STEWART TRUCKS på siden av panseret) og årsmodell 1927, som var siste år dette merket ikke hadde bremser på forhjulene.
  • Bilde er fra 1929/30 da Henriksen Ruteselskap var blitt omgjort til aksjeselskap og der HSD (Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap) hadde da mesteparten av aksjene. Selskapet var i drift frem til omkring år 1931 da HSR (Haugesund Sunnhordaland Ryfylke billag) overtok selskapet. HSR var datterselskapet til HSD.
  • Finner ikke dette reg.nr. i bilbøkene mellom 1922 og 1935. Sannsynligvis er bilde tatt mellom 1917 da Gustav Henriksen startet opp bussselskapet sitt og 1921. Mellom 1925 og 1929 har han en Daimler buss med reg.nr. L-109 og finner kun den bussen på han. Ikke den samme som på bilde. I 1930 har han fått seg en ny Daimler buss med reg.nr. L-7030 og har nok en sammenheng med at bussselskapet hans ble rekonstruert under navnet Henriksens Nye Ruteselskap AS dette året og HSD (Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap) hadde da mesteparten av aksjene. Selskapet hadde nok bare en buss og Henriksen var selv sjåfør. Selskapet var i drift frem til omkring år 1931 da HSR (Haugesund Sunnhordaland Ryfylke billag) overtok selskapet. HSR var datterselskapet til HSD. Reg.nr. L-7030 var ikke i bruk i 1935.
  • Trekker antagelse om at bilmerket var Stewart. Det står tydelig
    Federal øverst på radiatorkappa og Federal Knight på siden av panseret. Dvs. at den var utstyrt med sleidemotor av Knights patent.