• Sjøhusrekke på begge sider av Knut Knutsen OAS gt. Rådhuset i bakgrunnen midt på bildet. Til venstre den gamle Festiviteten, til høyre det gamle slaktehuset.
    Photo: Haugalandmuseet

5 comments

• I folketelling for 100år siden heter gaten som kommer ned Banegaten og Strandgt har et eldre nummersystem, Smedesundet blir også skrevet Smedesunde, husfaderen er av og til utelatt og opptrer kanskje på kontoradresse. Folketellingen er interessant lesing fordi yrkene endrer seg fra f.ex skibsfører og sjøhuseier til neste som reder og salteri. Påfallende mange oppkomlinger på denne tiden er bosatt og har virksomhet her. Eksempel M Egge, S Egge, J Egge, T Enes, B Enes, Apeland, Fiskåen, Matland, Røgenes Brummanes, Torgersen og flere. Enkelte hus har stort innslag av bøkkere, hermetikkarbeidere, bygningsfolk
  • Det mangler mange navn i listen, men M Lindøe og S Lindøe tar vi med i farten. Ole Andreas Knutsen seilte rundt her som de andre med Skonnerten sin på denne tiden for 100år siden, kor bodde han mon tro . . dro han og på det første lille huset sitt og kjøpte rimelig lite sjøhus til utstyret . . .
  • Det er fler her sør, bl a K Hjelmervik og A Amundsen
  • Feil igjen, Ole Andreas Knutsen er bare 11 år i 1910, men faren Knut Knutsen f 1871 gjorde, seilte i sundet : ). I 1910 er faren til Ole oppført som skipsreder og grosserer og de bor rett opp her, selvfølgelig, i Sørhauggt 6 på den tiden. Ikke rart at Banegaten ble Knutsensgate senere. Konen til Knut på denne tiden hette Elisabeth og født på Bakke 1867, Barnebarnet ble Knut OAS, ole andreas sønn :)
  • Sørhauggt hadde det gamle nummersystemet såvel som Strandgt i 1910