• Sjøhusrekke sør for Åsbygt. I bakgrunnen ligger den gamle Festiviteten og Rådhuset. Murbygningen til høyre er det gamle slaktehuset. Bildet er tatt fra Risøybroa. Nedenfor broa, til høyre, ligger D/S "Dana"
    Photo: Haugalandmuseet

Sjøhusrekke sør for Åsbygt. I bakgrunnen ligger den gamle Festiviteten og Rådhuset. Murbygningen til høyre er det gamle slaktehuset. Bildet er tatt fra Risøybroa. Nedenfor broa, ti...

• Åsbygaten treffer sjøen.
    Nord for gaten Matlandbryggå. Syd for gaten sjøhusrekken som ble Maritim hotell. Helt til høyre skimtes Høvleriets øvre bygg og nordover viser Slakthuset.

• Takk til Odd Jansen for mange opplysninger og kommentarer til fotografiene. Vi retter opp feil og legger til nye opplysninger fortløpende. Alle kommentarer og tilbakemeldinger er av stor betydning for vårt arbeid med fotosamlingen ved Karmsund folkemuseum. Hilsen Grethe Paulsen Vie, konservator Haugalandmsueene.
  • I Etterkommerne står det: fra venstre Nils Nielsen( far til Botholf Stolt Nilsen), Rasmus Lindøen, Åsebyalmenningen, Stener Hervig, Kolstøhusene senere Carl Fiskaaen, så kullhandler Apeland Smedesundet nr 71 og så Mons Egge(bygget 1870) i Knutsen Oas bakken.
  • Matlandsbryggå er ut, bryggen hadde et helt hus med bøkkere, L Apeland eide leide hus for sine folk m fam. Hagland også eier leieforhold her. Det skiftet så mye at Åsebyalmenningen er fint
  • Men mens slakthusalmenningen Banegaten hadde mye skipper overgang til rederi, ser vi rundt og oppover denne almenningen noe av det samme men endel etablert noe tidligere, .nevner Thuestad, Stolt Nilsen, Stener Hervik, Høgh Hervik, Bakkevik, E Lindøy, R Jansen for å nevne noen. Farfar J O overtok R Jansens hjørne 1906, senere Retziushjørnet, men drev bygningsvirksomhet. Rederiet J Odland var i bakken alle år, det hvite ovenfor hvitt sjøhus. Min onkel Alf var skipper i mange år i det rederiet bl a Prosper Prometheus og Anna Odland.