• På begge sider av et trangt sund ligger små og store båter fortøyd ved kai. På v. side et våningshus med naust og et lite hus helt ute på kaikanten. Den største båten er en jakt. På h. side ligger bygningene tettere og er større, det kan se ut som et handelssted med flere gode brygger/kaier og større sjøhus og bolighus. Vi skimter mastetoppene av en tomastet båt ( skonnert? ).
    Photo: Haugalandmuseet

"Parti af Risøens søndre ende - Hønen kaldet - 1899"

• Kattakrødnå ca1900
  • Til venstre sørsiden av Risøy, kalt Hønå, litt utenfor bildekanten er fantastrandå, her er en liten slipp eller verv, Ørnesverven. her bodde fløttmannen Kristen Amundsen. Området kaltes for Stoltenberg og flere store sjøhus og kassefabrikker reiste seg her sør.
  • Hus på Madsakaien, og oppe til høyre utfor bildet ligger Madsahagen. Fabrikkeier Madsen hadde virksomhet her.
  • Det store sjøhuset til høyre er Smedasundet 61 som brant ned 7.4.1972. Bolighusene foran er Strandgt. 38B og 40B