• Kirke med spredt bebyggelse rundt. Kirken har en tilnærmet korsformet grunnplan der sideskipet dannet en oktagon. Ellers er kirken enkel i romansk insp.stil. Tårnet består av to etg. den første med fire gavler, en i hver himmelretning, den andre med et rundt klokketårn med tak formet som en kjegle med oktagonformet gr.flate. Av husene rundt merker vi oss sveitserdekoren på huset helt til v. rundt husene er det bygget stakittgjerder,  flere typer syns på bildet: et med artig diagonalmønster, et med to langsgående lister og et vanlig stakittgjerde. På marken foran huset til v. ligger klær til tørk. Bildet er tatt fra sør og det er Haugeveien vi ser som skjærer seg inn fra h. billedkant mot v. mellom kirken og bebyggelsen vestenfor. Skåre kirke ble bygget i årene 1856-57.
    Photo: Haugalandmuseet

Kirke med spredt bebyggelse rundt. Kirken har en tilnærmet korsformet grunnplan der sideskipet dannet en oktagon. Ellers er kirken enkel i romansk insp.stil. Tårnet består av to et...