• Portrett av Gunnar Arne Wethal Lerfaldet (1935-1998).  Dette er et studiofotografi i svart-hvitt, antakelig tatt da Lerfaldet var omkring 60 år gammel.  Han var kledd i mørk dressjakke med hvitt lommetørkle i brystlomma, kvit skjorte og slips med rutemønster.  Han hadde mørkt, sidekjemmet hår, og blikket var rettet mot fotografen.

Gunnar Lerfaldet var født på Sokna på Ringerike.  Etter å ha tatt artium på Hønefoss gikk han Statens skogskole i Steinkjer.  Deretter studerte han ved Landbrukshøgskolen på Ås i perioden 1959-1962, med skogøkonomi som spesiale.  Etter avlagt eksamen var han stipendiat og forsker ved Transportøkonomisk institutt i cirka to år, før han ble ansatt som tømmerinspektør for Sande Paper Mill A/S og Sande Tresliperi A/S i 1964.  Her ble han forfremmet til tømmersjef i 1967.  Etter ytterligere noen år ble han disponent ved Sande Tresliperi.  I 1981 ble Gunnar Lerfaldet virkesdirektør ved Union.  Derfra gikk han etter hvert tilbake til Sande Paper Mill AS som disponent.  I 1986 etablerte treforedlingsbedriftene Follum, Tofte og Union, sammen med Norske Skog, selskapet Vestvirke AS, som skulle drive innkjøp av massevirke for de nevnte bedriftene.  Gunnar Lerfaldet ble den første direktøren i Vestvirke AS, som etter nok en fusjon skiftet navn til Norsk Virke AS i 1989.  Her arbeidet Gunnar Lerfaldet til han ble rammet av sjukdom i 1996.  Hans sentrale posisjoner i tømmeromsetningen førte også til at han fikk sentrale verv i tømmermålings- og fløtingsorganisasjonene.  I slutten av 1980-åra var han styreleder både i Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening og i Lågen-Telemark Tømmermåling, to organisasjoner der lederne nærmet seg pensjonsalderen.  Lerfaldet tok derfor initiativet til en samlokalisering og delvis samorganisering av disse to virksomhetene under felles lederskap i Skien.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Portrett av Gunnar Arne Wethal Lerfaldet (1935-1998). Dette er et studiofotografi i svart-hvitt, antakelig tatt da Lerfaldet var omkring 60 år gammel. Han var kledd i mørk dressj...