History
-
Dykker klargjøres under arbeidet med å heve sjøflyet "Bamse Brakar".
"Bamse Brakar" var av typen Short Sandringham, og tilhørte Det Norske Luftfartsselskap. Flyet havarerte like etter take-off på Harstad havn, den 15. mai 1950. Ingen omkom. Det viste seg at årsaken til ulykken var at motorene på "Bamse Brakar" hadde blitt koblet til tomme bensintanker.
Bildet er trolig tatt på dekket til flytekranen som ble brukt under hevingen av flyet. Den spesielle kranen ble hentet fra Tromsø i anledning hevingen, den ble der brukt under opphuggingen av "Tirpitz". Det var Høvding Skipsopphuggingskompani som sto for hevingen. På dekket i bakgrunnen står den hånd-drevene pumpen som sørget for luft til dykkeren når han var under vann. Det er et håndtak på et stort hjul på hver side av pumpen, den ble betjent av to mann.
Til høyre Jens Müller som var 1. flyver når flyet havarerte. Han var norsk flyver under andre verdenskrig og begynte etter krigen i DNL (Det Norske Luftfartselskap), da DNL gikk over i SAS forsatte han der til han pensjonerte seg i 1977. Dykkeren er (Jørgen) Haslund Jørgensen. Han brukte Haslund som fornavn. Haslund jobbet for det meste hos Kaarbøes Mek. Verksted og Ejnar S. Nielsen Mek. verksted. Han var slippformann og dykker. En av de andre personene på bildet er kranfører Olav Elvenes.
Fotografering: 1950 - 1950 (Harstad Tidende, 19. mai 1950)
- FotografGunnar Iversen
Relation
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier TD.F-05494
- Part of collection Sør-Troms Museum
- Owner of collection Sør-Troms Museum
- Institution Sør-Troms Museum
- Date published April 22, 2024
- Date updated March 12, 2025
- DIMU-CODE 0210114467510
- UUID 9e7657a9-3b7d-4471-b4f5-93f7b4f1517a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».