• Dans på dansefeten ved Reinsjøen. Danseglade ballettdansere prøver dansefeten på sletta i nordenden av Reinsjøen, stedet for den tradisjonsrike Reinsjøfjelldansen som opphørte på 1800-tallet. Folk kom gående eller ridende inn i området. Brennevin førte de alltid med i rikelige mengder, og som oftest ble det slagsmål mellom bygdekjempene. Da vanket det både «knyttneve- og låsheldeslag», og det hendte at de dro kniven. Et «numedalstøkje»fra den tid sier slik numedølen Tov Flatin nevner det i «Gammalt frå Numedal»: «Sævren slo so godt mæ turre neven som børtnes’n mæ laashælda».
    Photo: Olav W. Sveinsson / Hallingdal museum fotosamling

Dans på dansefeten ved Reinsjøen. Danseglade ballettdansere prøver dansefeten på sletta i nordenden av Reinsjøen, stedet for den tradisjonsrike Reinsjøfjelldansen som opphørte på 1...