• Hovslager Arne Horge skor hesten. Rukkedalen 1997. Arne Horge i gang med å sko Klypeblakken. Arnes interesse for hest tok til da han var tjenestegutt på forskjellige gårder i Rukkedalen. Samtidig ble han så fasinert av Hans Velund sine hester som kom innom Myking på de første organiserte rideturer fra 50 tallet og utover. I det militære søkte Arne seg til kløvkompaniet på Starum, han kom inn og begynte her med hesteskoing. Dette fortsatte han også med resten av tjenesten i Nordnorge. Som lærerstudent i Oslo skodde han på fritiden. Da han flyttet tilbake til Rukkedalen var det naturlig å ha hesteskoing og klauvskjæring som tilleggsinntekt til gårdsdrifta.
    Photo: Leif Olav Klype / Hallingdal museum fotosamling

Hovslager Arne Horge skor hesten. Rukkedalen 1997. Arne Horge i gang med å sko Klypeblakken. Arnes interesse for hest tok til da han var tjenestegutt på forskjellige gårder i Rukke...