• Oldenborg. Møstavågen. Seilerhytta Oldenborg
Seilerhytta Oldenborg kjøpt 1915, før foreningen var formelt stiftet. Man kjøpte hytta til Hilmar P. Sunde for kr 8500,-. Inkludert ombygging ble det kr 17 000, dvs nærmere kr 800 000,- i dagens priser. De første formenn måtte personlig ordne med finansieringen av hyttekjøpet. Det ble arrangert marked til inntekt for hytta. 4 mål innmark fulgte med, så foreninga kunne selge høy. I tillegg kommer 11 mål utmark.  Siste gårdbrukere var Frederik Olaus Iversen Oldenborg og Lise Marie Olsdatter Møst. De fisket, dyrket havre, bær og poteter og hadde 8 barn, 2 kyr og 10 sauer og flyttet herfra i 1908.  I 1920 var det tusen gjester.  Under andre verdenskrig brukte tyskerne stedet til «pleiehjem» for skadde soldater. Da var det høner og ei ku i fjøset, og kaninoppdrett på Bukkholmen.  Bestyrer var Heinz Kraft fra Gdansk. Han hadde et godt forhold til lokalbefolkningen.  Stedet ble i 1945 reparert etter krigsslitasjen og husholdersken frk. Holm bodde der. Etter noen år overtok stuert Trond Hjeldseth.   I 1946 var det malingsdugnad. Høyttaler ble installert. Det ble peisestue og i 1949 ble Damehjemmets piano fraktet til Oldenborg til en fest for 120.
I 1973 er det så mye hærverk på Oldenborg at styret søker Frei kommune om å få rive for å bygge nytt.  To år seinere blir løsningen en reparasjon for kr. 60.000. Nye vinduer, innvendig panel, ny kai.
I 1992 fikk Oldenborg nytt tak, ny kjøkkeninnredning, møbler, flytekai, til 100.000 kr.
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994.
    Photo: Nordmørsmusea

Oldenborg. Møstavågen. Seilerhytta Oldenborg Seilerhytta Oldenborg kjøpt 1915, før foreningen var formelt stiftet. Man kjøpte hytta til Hilmar P. Sunde for kr 8500,-. Inkludert omb...