• Forskningsstasjonen i Kinnvika, Murchisson Bay, ble  bygd opp under det internasjonale geofysiske året (polaråret) 1956-57. Forskningsstasjonen var  bemannet med folk fra Sverige, Finnland og Sveits. Sommeren 1966 ble det brukt av en ekspedisjon bestående av geologer fra Sverige (lette etter pimpstein for å etablere gamle strandlinjer), to finske breforskere samt en gruppe fra Polarinstituttet som gjorde landmålinger. Ekspedisjonen var støttet av en gruppe fra den svenske hæren med tre helikoptre, piloter og tekninsk mannskap. Det var rikelig med utstyr og proviant- fra våpen til drikkevarer og Marabou sjokolade. Lars Edgar Berg sin jobb var å operere radiosamband med Isfjord radio (værrapport hver 4.time), Andenes og helikopterne. Her har spekkrester i fjæra blitt oppdaget av en ung isbjørn. Den brød seg lite om tilskuerne, men jeg foretrakk her å holde meg bak en gammel båt, sier Lars Berg.
    Photo: Berg, Lars Edgar / Svalbard museum

Isbjørn på besøk i Kinnvika i 1966