• Bjørnøy-Blakka. Et sjeldent eksempel på hvordan en hest, etter ca 20 års opphold på Bjørnøya, kunne akklimatisere seg til arktiske forhold. Om vinteren fikk den et langt bustet ragg og oppholdt seg meget utendørs, gjerne på sin faste plass utenfor kjøkkenvinduet på Tunheim, hvor det kunne vanke en godbit og her var den ekspert i å stjele brød og kaker hvis vinduet var åpent. Det er et faktum at den spiste rått kjøtt, feks. sjøfugl, hvalkjøtt og til og med kadavere av flådde rever. Julaften fikk Blakka feire i stua sammen med besetningen og drakk gjerne av juleølet. Bildet tyder forøvrig på at Blakka var en hingst eller vallak. Hesten er omtalt bla. av Helge Ingstad, som skriver om den kjøttetende hesten på Bjørnøya Bilde fra den gamle utstillingen på Bjørnøya Museum.
    Photo: Hansen, H.M;ukjent fotograf / Svalbard museum

Bjørnøy-Blakka. Et sjeldent eksempel på hvordan en hest, etter ca 20 års opphold på Bjørnøya, kunne akklimatisere seg til arktiske forhold. Om vinteren fikk den et langt bustet rag...