• Jacob Kjøde ved Gamlekaia i Longyearbyen våren 1960. Isbryteren Norsel ligger på yttersiden av Jacob Kjøde.  I Svalbardposten nr.22-59/60 s.11 står det at Norsel skulle gå fra Tromsø fredag 29.april om kvelden med kurs for Longyearbyen. Ingerto skulle passere Harstad 5.mai og Jacob Kjøde skulle gå fra Harstad 6. eller 7.mai. Denne vinteren hadde det ikke kommet noe postfly som droppet post om våren, så man hadde ikke mottatt noe post på 5 måneder. Sannsynligvis kom Norsel til Longyearbyen 1.mai 1960, og Jacob Kjøde ca. 8.mai.
    Photo: Tollefsen, Hans / Svalbard museum

Jacob Kjøde ved Gamlekaia i Longyearbyen våren 1960. Isbryteren Norsel ligger på yttersiden av Jacob Kjøde. I Svalbardposten nr.22-59/60 s.11 står det at Norsel skulle gå fra Trom...